Medelhavsdieten: En dags mat

Som nämnts i en tidigare artikel är på Backdalensstuteri.se så är medelhavsdieten ett av de bästa sätten att hålla kroppen i toppform i längden. För att hålla hjärnan stark och för ett längre liv är denna diet ett bra val. Medelhavsdieten går ut på att äta mer frukt, grönt, nötter, frön, oliver, olivolja, obehandlade spannmålsprodukter, fisk och skaldjur. I mindre mängder kan du äta mejeriprodukter så som fetaost och grekisk yoghurt samt rött kött och fågel. Dock bör socker, transfetter och överbearbetad mat. Detta är alltså inte särskilt begränsande, men efter ett tag kan det bli svårt att hitta inspiration. Därför kommer det här idéer för en dag med medelhavsdieten.

Frukost: grekisk yoghurt

Till frukost är det perfekt att ära grekisk yoghurt med bär, hackade mandlar och chia frön. Grekisk yoghurt är rikt på probiotika och protein vilket gör detta till en perfekt start på dagen. Protein är nämligen ett av de tre ämnena som producerar energi i kroppen, probiotika stärker immunförsvaret. Utöver detta så bidrar bären med antioxidanter och C-vitaminer på morgonstunden som förbättrar din generella hälsa. Mandlarna och chia frön innehåller också protein men även fiber.

Förmiddagsfika: Dadlar

En handfull dadlar (Ca 7 stycken är en lämplig mängd) innehåller många olika vitaminer och mineraler samt fiber och antioxidanter. De har därför många fördelar då de förebygger många sjukdomar och förbättra förbränningen. De kan mätta det suget som kan komma för sötsaker under dagen. Dock ska dadlar ätas i måtta då de har en hög kalori mängd.

Lunch: Grekisk sallad

Grekisk sallad är en lätt och hälsosam lunch som ändå mättar. Detta kanske inte vid första ögonkastet verkar vara det mest hälsosamma målet mat på grund av fetaosten, oliverna och den oljiga dressingen. Men det är så att oliver innehåller ett helt speciellt slags fett som till och med sänker kolesterolvärdena i blodet och därmed risken för hjärt- och kärlsjukdomar. De innehåller även stora mängder antiinflammatoriska ämnen så som antioxidanter. Likaså innehåller grönsaker massa antioxidanter som hjälper kroppen att hålla sig frisk. Liksom grekisk yoghurt innehåller feta ost bra bakterier för förbränningen samt har låg fetthalt i jämförelse med andra ostar.

Eftermiddagsfika: Avokado

Folk som äter avokado har visat sig har mycket högre näringsintag än medelmänniskan. De innehåller även mycket fiber och kalium och kan hjälpa sänka kolesterolnivåer och förbättra blodvärden. Utöver detta så är avokado mycket mättande och hjälper kroppen att absorbera antioxidanter vid senare måltider.

Middag: Grillad lax med couscous, grönsaker och rött vin

Lax innehåller många omega-3 oljor vilket har visat sig sänka blodtryck och sänka chansen att bli sjuk. Lax ger dig även mycket protein som hjälper din kropp att återhämta sig efter en lång dag. Att äta lax en till två gånger i veckan kan kraftigt minska risken att bli drabbad av en hel rad olika sjukdomar. Couscous är lätt att förbereda och innhåller många ämnen som hjälper kroppen att fungera och skydda sig från sjukdommar. Kaloriinnehållet i couscous är också mycket lågt i jämnförelse med annan liknande mat. Ett litet glas vin kan även drickas till då detta kan förebygga cancer, demens och depression. Dock kan rödvin i större mängder vara skadligt så var försiktig med intaget.