Medelhavsdieten och dess fördelar

Medelhavsdieten har spridit sig runt om i världen för dess hälsofördelar. Dieten har också populariserats för att det inte är vad du vanligtvis associerar med en traditionell diet. Här behöver du inte utesluta stora områden eller skära ner på konsumtionen. Istället är det en utökning av vissa matgrupper och en minskning av andra. Generellt så består medelhavsdieten av större mängder frukt, grönsaker, rotfrukter nötter, frön böner, olivolja, fisk och skaldjur. I mindre mängder konsumeras även kött och mejeriprodukter så som lamm, ost, grekisk yoghurt och rött kött. En viktig del av medelhavsdieten är att äta sina mål med vänner och familj då detta är en stor del av den traditionella matkulturen i dessa områdena. Just på grund av dessa traditionerna är det också okej att dricka ett litet glas rödvin om dagen, dock bör den huvudsakliga drycken vara vatten. Här kommer tre hälsofördelar med medelhavs dieten.

Krymper midjemåttet

Beroende på din nuvarande diet kan medelhavsdieten hjälpa dig gå ner i vikt. Fokus flyttas från rött kött, mejeriprodukter, socker och bearbetad mat till andra alternativ. Medelhavsdieten kan därför vara lika effektiv för viktminskning som dieter där mängden kalorier som konsumeras under en dag sänks. Kombinerat med måttlig träning några gånger i veckan så är det även lätt att hålla kilona borta.

Saktar ner åldrandet

När människan åldras så krymper hjärnan och förlorar hjärnceller vilket påverkar kognitiv inlärning och minne. Många undersökningar har nått samma konklusion: medelhavsdieten har positiv påverkan på hjärnfunktionen. Över lång tid så bromsar åldrandet av hjärnan ner, på grund av hälsofördelarna i dieten. Det har visat sig att människor som följer denna dieten noga har senare i livet bättre kognitivförmågan. Utöver förbättrad hjärnhälsa så förhindrar det även synfel som är relaterat till åldrande. Studier runt hela Europa har visat att personer som håller en medelhavs diet är 40% mindre sannolika att ha synfel relaterat till åldrande.

Sänker risken för hjärt- och kärlsjukdomar

Särskilt för människor som redan har hjärt- eller kärlsjukdomar så är det effektivt att äta medelhavsmat för att undvika event så som hjärtattack och stroke. Dock har det också visat sig att det viktiga inte är att undvika ohälsosam mat, men att öka intaget av hälsosam mat. Därför så är det alltså okej, i följe en undersökning på 15 000 personer, att fortsätta äta ohälsosam mat så som socker, vitt bröd och friterad mat. Så länge det balanseras med till exempel medelhavsdietens aspekter.

Längre liv

Medelhavsdieten har förknippats med längre liv. Flera studier i Skandinavien har bevisat denna korrelationen. Personer som äter en medelhavsmat har 20% chans att leva längre. I genomsnitt har det visat sig att de lever cirka 2 till 3 år längre än andra. Faktiskt har dieten större påverkan på livslängd än gener.

Det kan alltså vara en bra ide att börja äta flera oliver, grönsaker, frukt och liknande. Det har till och med visat sig att de positiva effekterna från att äta medelhavsdiet är kvar efter ett år. För att läsa mera om vilken mat du kan äta för att följa denna dieten så läs vår artikel om maträtter och recept från medelhavet så du också kan ta det av fördelarna